Als (en met) een trein door Java! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anouk Kuijt - WaarBenJij.nu Als (en met) een trein door Java! - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Anouk Kuijt - WaarBenJij.nu

Als (en met) een trein door Java!

Blijf op de hoogte en volg Anouk

12 November 2014 | Thailand, Bangkok

Na Bali was Java weer even een kleine culture shock. Even op afstand van de vele verkopers, maar dat betekende ook weinig Engels sprekende mensen. Dit maakt het reizen pas echt een uitdaging, want het blijkt toch best lastig soms om alleen met handen en voeten iets uit te leggen.

We kwamen als eerst aan in Surabaya. Hier bleek niet veel te doen en hebben we vooral tijd doorgebracht in een van de grootste shopping malls van Indonesië. Na 2 nachten namen we de trein naar Malang. Deze reis was gelukkig kort, want we hadden de minst luxe klasse geboekt (Ekonomi). Dus na 2 uur zitten op een bankje waarbij onze knieën bijna het bankje voor ons raakte hadden we dat ook wel gezien.

Malang was weer volledig anders dan Surabaya. Hier zie je de Nederlandse invloed er nog goed vanaf. De wegen zijn netter en er staan grote witte koloniale villa's. Aan het eindeloze gestaar van de locals merk je wel dat ze hier minder gewend zijn aan toeristen. De vrouwen worden verlegen van Jim en de mannen roepen steeds "Hey Mister". Waarschijnlijk het enige Engelse woord dat ze kennen. :)

Vanuit Malang kun je gemakkelijk een tour boeken naar de Bromo vulkaan, een Must-See op Java! Om 1 uur 's nachts werden we opgehaald met een jeep om de zonsopgang te kijken.
Buiten was het pikkedonker en onderweg naar boven waren af en toe flinke afgronden maar gelukkig kon je die niet altijd goed zien ;).

We reden eerst naar een uitkijkpunt zodat we vanaf daar de zonsopgang konden kijken. Onze jeep begaf het maar gelukkig konden we met een andere jeep meerijden. Het was 4.30 in de ochtend en we zaten op zo'n 3000 meter hoogte dus warm was het niet! Dikke trui aan en maar foto's maken met trillende handen. Maar het was het dubbel en dwars waard! Wat een fantastisch mooie zonsopgang (helaas kijk je deze met 100 mensen tegelijk daar). Wij bleken zelf ook een attractie want iedereen wilde met ons op de foto.

Nadat de zon helemaal op was, gingen we richting de Bromo om deze te beklimmen. De jeep stopte een paar honderd meter voor de Bromo en we zaten direct in iets wat op een oude Wild West film leek. Tientallen paarden kwamen aan galopperen. Al deze mensen wilden een ritje op hun paard verkopen, dan hoefde je niet helemaal zelf naar de Bromo te lopen. Hoe aantrekkelijk zo'n ritje ook klonk, wij wilden lekker lopen. De weg richting de krater was niet lang maar het omhoog lopen in as was nog best pittig zo op de vroege morgen.
Maar eenmaal boven was het uitzicht heel gaaf! Stiekem best spannend om zo dicht bij een vulkaan te staan.

Eenmaal terug was onze jeep nog niet gemaakt dus stond er een nieuwe jeep klaar. Onze andere jeep zouden we heel de weg terug meeslepen.
Alles ging goed tot en met het laatste stukje onverharde weg waar ook onze nieuwe jeep panne kreeg. Het was te zwaar om de andere jeep op dit stuk omhoog te slepen dus na een uur proberen, hebben ze de oude jeep achter gelaten. Voor latere zorg. Wij waren blij want we konden terug naar Malang. Was best een pittig nachtje!

De dag erna hadden we de trein naar Yogyakarta lekker vroeg in de ochtend. Dit keer hadden we de Eksekutif klasse geboekt welke een stuk luxer bleek! Veel beenruimte en lekkere stoelen. Contrast met Nederland is zo leuk om te zien. Als in NL iemand een meter naast het spoor loopt worden alle treinen direct stopgezet en hier rijdt de trein rakelings langs huizen en mensen die hun was ophangen. De trein toetert ook voor spoorwegovergangen want ze doen hier niet aan slagbomen.

Dit contrast geldt trouwens niet alleen voor de trein. Het lijkt hier wel alsof alles mag in het verkeer.
- Je hoeft geen gordel te dragen, sterker nog: meestal zijn deze niet aanwezig in auto's.
- Geen probleem als je met heel je gezin op een scooter zit. Lekker makkelijk
- Ouders dragen helmen op de scooter maar hun kinderen niet.
- Zebrapaden zijn nutteloos. Niemand stopt ooit. Je moet zelf maar inschatten wanneer je kunt lopen en hopen dat je niet aangereden wordt.
- Iedereen toetert voor alles.
- Midden op de weg rijden is ook niet echt een probleem.

Kortom hier is niks te bekennen van een motto "veiligheid boven alles".
Wij vinden het mooi! Hebben gemerkt dat ze hier heel goed kunnen remmen dus dat is denk het belangrijkst. :)

In Yogyakarta waren we natuurlijk vooral geïnteresseerd in de beroemde Borobudur en Prambanan tempel. Beide tempels waren indrukwekkend om te zien! Ook indrukwekkend was de Cheesecake die we gegeten hebben in een van de restaurantjes in Yogyakarta!

Na Yogyakarta zijn we weer verder gereisd met de trein (bevalt ons wel) naar Bandung. Tijdens de 8-uur durende rit hadden we weer fantastische uitzichten over rijstvelden. Bandung leek een beetje op Malang. Grote en moderne witte villa's. Alsof je door Wassenaar heen rijdt.

Onze laatste bestemming in Indonesië was Bogor, waar het iedere dag regent. Bij regen stelden we ons maximaal een halfuur stortregen voor, maar dat bleek niet het geval. Urenlange tropische regenbuien! Omdat we toch echt de botanische tuin wilden zien, hebben we gezellig onder een paraplu, in de bliksem en stromende regen door de tuin gelopen.

Wij vonden Indonesië helemaal niet vervelend!
Nu gaan we lekker genieten van Thailand!

• 12 November 2014 - 16:37

Coby:

Haha, wat een leuke en bijzondere momenten hebben jullie weer meegemaakt, lijkt me heel apart en misschien wel 50 jaar terug in de tijd. Ook de foto's op Facebook erg leuk om te zien. Weer benieuwd wat er in thailand allemaal staat te gebeuren.
    Heel veel plezier samen en kijk uit met oversteken. Je weet maar nooit! Apk's kennen ze daar waarschijnlijk niet

• 12 November 2014 - 16:40

Coby:

Liefs en kuzz, mam

• 14 November 2014 - 22:25

Klaas Van Der Bent:

Hallo Akoekie en Jim,

Leuk verslag weer. Wat doen jullie met die jeeps dan? Je moet Jim niet laten rijden!

Ko: Apk kennen ze daar niet maar dat maakt niet uit, ze remmen toch nooit!

Veel plezier in Thailand.

Groet,

Klaas

• 17 November 2014 - 21:21

Joke:

Gekkenhuis daar dat verkeer hoor! Weet niet of ik dat zou trekken!
    Wel fijn dat je ook wat comfort in de 2de treinreis had, als lange westerling zou je je benen moeten kunnen opvouwen daar hahaha
    Een hele fijne tijd weer toegewenst jullie!

xxx Joke